Continuing Learning Japanese 25: Japanese Language Education and Gender
- This event has passed.
July 22nd, 2017 @ 10:00 am - 2:30 pm EDT
Cost: FreeDetails »
日本語教師情報交換会:日本語学習を継続させる25
日本語教育とジェンダー
カナダ日本語教育振興会(CAJLE)
国際交流基金トロント日本文化センター
トロント及びトロント近郊ではさまざまな年齢とレベルの学習者を対象に日本語教育が行われていますが、実際に教えている教師たちはほかの教育機関で行われていること、時には同じプログラム内であっても、自分以外の先生がしていることをあまりよく知らないのが現状だと思います。今、自分の目の前にいる学習者がどのような環境で何を学んできたのかを知り、そして今後彼らが日本語学習を継続するにあたりどのような選択肢があるのかを知ることは、教師にとって大変意味のあることだと考えます。また、教師間のネットワークを活性化させることにより、さまざまなレベルでの意見交換が頻繁に行われることにもなるでしょう。カナダ日本語教育振興会(CAJLE)と国際交流基金トロント日本文化センターでは、2009年12月より、日本語教育機関やプログラム間の“アーティキュレーション(連携、継続性)”のための素地を築くことを目指した集まりを企画してまいりました。
第25回目となる今回は、「日本語教育とジェンダー」というトピックで、多様な背景や価値観を持つ学習者が増える中、現場の教師にはどのような対応が求められているのだろうかということについて、皆さんと一緒に考えてみたいと思います。まず、前半は、講師に有森丈太郎先生をお迎えし、日本語(言語)教育の観点でジェンダーについてお話しいただきます。昼休みをはさんだあと、後半は、具体的な教材や指導の際の留意点、学習者への対応の仕方などについてディスカッションを行いながら、参加者の一人一人がこの問題に関して多様な角度から考える場を提供したいと思っています。
参加ご希望の方は以下をご確認の上、本ページ下段よりお申し込みください。
日時:2017年7月22日(土) 午前10時~午後2時30分 (開場:午前9時30分)
前半:午前10時~午後12時:ジェンダーと日本語教育についての先行研究
昼休み(各自ランチをご持参ください)
後半:午後12時45分~午後2時30分:ディスカッション
会場:The Japan Foundation, Toronto 2 Bloor Street East, Suite 300, Toronto, Ontario
講師:有森丈太郎先生(トロント大学)
*ご質問等ございましたら、担当者までご連絡願います。
担当:
国際交流基金トロント日本文化センター 齋藤典子
E-mail: nsaito@jftor.org Web site: www.jftor.org
CAJLE 小室リー郁子
E-mail: ikuko.komuro.lee@utoronto.ca Web site: http://www.cajle.info/
Information Exchange Meeting for Japanese Language Teachers: Continuing Learning Japanese 25
Japanese Language Education and Gender
Canadian Association for Japanese Language Education (CAJLE)
The Japan Foundation, Toronto
Japanese is taught at several secondary schools in Toronto and its surrounding areas. Yet, it appears that teachers do not know much about the other institutions, courses or programmes. This lack of understanding can sometimes be found even within the same institution. We believe that it is very important and necessary for teachers to know what their current students have previously studied and in what type of environment that education took place. Similarly, it is important to be informed of the available learning opportunities for students who wish to continue studying Japanese. We believe it is essential for teachers to build a strong and active network that enables them to communicate with one another. Since December 2009, the Canadian Association for Japanese Language Education (CAJLE) and the Japan Foundation, Toronto have been co-organizing events to build a good foundation for the articulation of Japanese language education.
In the 25th event of the series, we would like to share ideas within the topic of “Japanese language education and gender;” namely, how we are expected to respond in an educational environment where we are met with an increasing variety of students with different backgrounds and values. In the first part of the workshop, Mr. Jotaro Arimori will introduce studies on the topic and talk about gender within the context of Japanese language education. After a lunch break, we hope to think about the topic from different viewpoints as we discuss the important points to remember when dealing with classroom instruction and materials, how to interact with our students, etc.
Please join us!
Date: Saturday, July 22, 2017
Time: 10:00 pm to 2:30 pm (Doors open at 9:30 am)
Part 1 – 10:00 am to 12:00 pm: Overview of studies on Japanese language education and gender
Lunch: Please bring your own lunch.
Part 2 – 12:45 pm to 2:30 pm: Discussion
Place: The Japan Foundation, Toronto 2 Bloor Street East, Suite 300, Toronto, Ontario
Lecturer: Mr. Jotaro Arimori (University of Toronto)
Registration (mandatory): Please register using the form below.
For Inquiries:
Noriko Saito (The Japan Foundation, Toronto)
E-mail: nsaito@jftor.org Web site: www.jftor.org
Ikuko Komuro-Lee (CAJLE)
E-mail: ikuko.komuro.lee@utoronto.ca Web site: http://www.cajle.info/